GY25 förändrar gymnasiet – och AI-ämnet kräver nya behörigheter
GY25 innebär nya ämnen och behörighetskrav
GY25 är namnet på reformen som börjar gälla 1 juli 2025. Då byts kursbetyg ut mot ämnesbetyg i gymnasieskolan och vuxenutbildningen. I samband med att GY25 införs ska gymnasieskolor också börja erbjuda AI som ett eget ämne. Det innebär att skolor nu behöver hitta lärare med rätt behörighet, vilket kan bli en utmaning eftersom det i dagsläget finns få med rätt kompetens.
Kunskap om teknik, etik och framtida arbetsliv
I AI-ämnet utforskas hur artificiell intelligens påverkar samhället, arbetslivet och våra vardagliga val. Undervisningen ska varva teori med praktiska moment och ta upp frågor som är kopplade till hur världen fungerar utanför klassrummet.
Artificiell intelligens styr redan mycket i vardagen, från hur sociala medier visar innehåll till hur banker hanterar lån. Det handlar inte bara om teknik, utan också om etik, samhällspåverkan och framtida yrkesliv. Målet är att ge unga bättre verktyg att förstå och ifrågasätta hur AI påverkar deras liv – och rusta dem för en arbetsmarknad där tekniken kommer att spela en allt större roll.
Inom vilka gymnasieprogram är AI-ämnet obligatoriskt?
Under läsåret 2024/2025 finns artificiell intelligens med i programstrukturen för naturvetenskapsprogrammet och teknikprogrammet. Från hösten 2025 blir ämnet också ett valbart inslag i många andra programfördjupningar. Elever kan även välja AI som individuellt val, så länge skolan inte redan lagt in det i programmet. Det innebär att även elever från andra program kan läsa ämnet, om de är intresserade.
Behöriga lärare – en växande utmaning inför läsåret 2025/26
AI-ämnet kräver ny kompetens som många lärare ännu inte har. De som redan är behöriga i teknik, matematik, programmering, webbutveckling eller gränssnittsdesign behöver läsa 15 högskolepoäng i AI för att få behörighet.
Om man istället har behörighet i ett annat ämne, krävs 60 högskolepoäng i AI. Skolverket har gett flera universitet i uppdrag att erbjuda fortbildning för gymnasielärare. Kurserna är på 7,5 högskolepoäng vardera – en teknisk och en samhällsinriktad. Risken är att få hinner utbilda sig, och att det kan bli svårt att hitta behöriga lärare till läsårsstart i augusti 2025.
Fjärrundervisning är en lösning vid brist på behörig lärarkompetens
Vad gör man om det inte finns en behörig AI-lärare på skolan? Ett sätt är att använda fjärrundervisning, till exempel via EdShare. Plattformens syfte är att förmedla kontakt mellan skolor som kan bidra med undervisning av behöriga och legitimerade lärare, och skolor som själva inte lyckats lösa behörigheten på sin enhet.
EdShare samarbetar med NTI-Gymnasiet, där det redan finns flera lärare med rätt behörighet. Tanken är att NTI ska kunna erbjuda undervisningsgrupper – genom fjärrundervisning – till andra skolor runt om i landet. Det kan vara extra värdefullt för skolor i mindre orter där det är ännu svårare att hitta rätt kompetens.
Så kan skolledare och huvudmän förbereda sig för GY25 och AI-ämnet
För att vara redo inför de kommande förändringarna gäller det att börja planera redan idag. Se över vilken kompetens som finns på skolan. Har ni någon som kan läsa in behörigheten i artificiell intelligens? Finns det ett rekryteringsbehov?
Om ni redan har behöriga lärare kan EdShare hjälpa till att matcha dem mot andra skolor som behöver hjälp. Vet ni med er att ni kommer sakna behörighet framöver? Tveka inte att höra av er. Det går att signalera i EdShare att ni kommer behöva stöd längre fram, så att ni får hjälp att hitta fjärrundervisning i tid.
Vill du veta mer om hur EdShare kan hjälpa din skola? Läs mer om våra tjänster här – vi hjälper er matcha behov med rätt lärarkompetens, oavsett var i landet ni befinner er.