Fjärrundervisning som följer lagen – därför är huvudmannaskap och kapacitet ett krav

Allt fler skolor ser fjärrundervisning som en lösning när det är svårt att hitta behöriga lärare på plats. Det kan vara ett smart och kvalitativt alternativ – om det görs rätt. För att det ska bli bra för eleverna krävs mer än bara teknik och tillgång till en lärare på skärmen. Det handlar om ansvar, kapacitet, kvalitet och att följa lagkrav.

Här får du veta vad huvudmannaskap egentligen innebär, varför det är avgörande vid fjärrundervisning och vad du som skolledare bör tänka på om du ska överlämna fjärrundervisning på entreprenad.

Vad innebär huvudmannaskapet?

För att få erbjuda undervisning i Sverige måste man vara godkänd av Skolinspektionen och ha ett så kallat huvudmannaskap. Det betyder att man har rätt att bedriva utbildning, precis som en kommun. Huvudmannen kan vara en organisation, ett företag, en stiftelse, en myndighet eller en kommun och ansvarar för att utbildningen följer skollagen, tillhörande föreskrifter och andra relevanta bestämmelser.

Varje år gör Skolinspektionen en granskning av vilka som ansöker om att bli huvudman. De tittar bland annat på om verksamheten har tillräcklig kapacitet, struktur och kvalitet. Först när alla krav är uppfyllda får man ett tillstånd. Det här är grunden för att säkerställa att undervisningen håller god kvalitet, oavsett om den sker i klassrummet eller via fjärr.

Kvalitet via skärm: därför är huvudmannaskap ett krav vid fjärrundervisning

När det gäller fjärrundervisning är huvudmannaskapet avgörande. Lagen säger att närundervisning ska vara förstahandsvalet – men om skolan inte lyckas rekrytera en behörig lärare på plats, då är fjärrundervisning ett tillåtet alternativ, så länge det sker på rätt sätt.

Vad är då rätt sätt? Jo, det handlar om att undervisningen ska utföras av en aktör som har ett giltigt huvudmannaskap. Det måste finnas ett systematiskt kvalitetsarbete, rutiner, ansvariga och en tydlig kedja hela vägen från huvudmannen till eleverna. Annars finns det risk att fjärrundervisningen inte håller måttet, vilket i slutändan drabbar eleverna.

När det finns ett huvudmannaskap i grunden, finns också en garanti för att utföraren har kompetens att anordna undervisning. Huvudmännen står dessutom under direkt tillsyn av Skolinspektionen.

Tidigare kunde bolag utan huvudmannaskap fritt sälja och utföra undervisning på entreprenad men i utredningen "Fjärrundervisning, distansundervisning och vissa frågor om entreprenad" som ligger till grund för lagändringarna från 2021 framhålls vikten av en försiktighetsprincip. Utredarna såg en risk för att kvaliteten i fjärrundervisningen skulle påverkas påtagligt negativt om utbildningsanordnaren inte fullt ut omfattas av de krav som ställs i skollagen. De påpekade vikten av att de utökade möjligheterna till fjärrundervisning inte skulle ske på bekostnad av elevens rätt till en likvärdig utbildning av god kvalitet.

En ytterligare kvalitetssäkring som följer med huvudmannaskapet är att fjärrundervisningen genomförs i en kontrollerad, kvalitetssäkrad och begränsad mängd. Enligt lag får en huvudman på grundskolenivå utföra högst 25% av undervisningstimmarna per läsår genom fjärrundervisning, medan en huvudman inom gymnasieskolan har en något högre gräns på 50%.

Checklista vid anlitande av leverantör för fjärrundervisning:

  • Har leverantören ett giltigt huvudmannaskap för utbildning?
  • Är lärarna som undervisar behöriga och anställda av huvudmannen?
  • Hur mycket fjärrundervisning utför leverantören totalt (överskrids den lagliga omfattningen)?
  • Har leverantören kapacitet att fullfölja avtalet under hela läsåret, eller riskerar de anmärkning från Skolinspektionen?

Linguista har huvudmannaskap och jobbar inom ramarna för lagen. All undervisning som erbjuds via fjärr sker med behöriga och legitimerade lärare, anställda inom vår egen verksamhet. 

Tips till skolledare – tänk nytt och tänk rätt från början

Om du funderar på att börja med fjärrundervisning är det några saker du behöver ha koll på.

För det första: se till att leverantören du anlitar har ett giltigt huvudmannaskap. Inte bara på pappret, utan också i praktiken. Hela kedjan – från organisation till anställd lärare – ska höra till huvudmannen.

För det andra: ställ frågan om hur mycket fjärrundervisning de utför. Om det blir för mycket och Skolinspektionen kommer på granskning kan det bli så att de måste upphöra med sin verksamhet. Då står du utan undervisning, och eleverna utan lärare.

Tänk också nytt. När det inte finns behörig lärarkompetens lokalt, kanske fjärrundervisning med behörig lärare är ett bättre alternativ än att anställa en obehörig lärarkompetens till att undervisa eleverna på skolan. Lagkraven är skrivna så att behörighet väger tungt – och det av en anledning. Det handlar om elevernas rätt till undervisning som håller hög kvalitet, oavsett om den sker i ett klassrum eller genom fjärrundervisning.

Vi på Linguista tror på långsiktiga samarbeten där vi hjälper skolor att hålla hög kvalitet i enlighet med lagkrav. Vi har erfarenheten, huvudmannaskapet och ett systemstöd som löser kompetensbristen. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa din skola? Läs mer om våra tjänster här!