Så kan fjärrundervisning tackla kompetensbristen i moderna språk
Nya lagkrav ökar behovet av fjärrundervisning inom moderna språk
Nyligen kom ett beslut från Göteborgs stad om att fristående skolor inte längre får erbjuda närundervisning av moderna språk genom externa aktörer. Det innebär att skolor måste anställa fler behöriga språklärare eller hitta andra lösningar – som fjärrundervisning.
För skolor som har svårt att hitta rätt kompetens kan fjärrundervisning vara ett värdefullt alternativ. Fjärrundervisning gör det möjligt för skolor att erbjuda ett brett språkutbud även om de saknar lärare lokalt.
Linguista fortsätter att utveckla sin fjärrundervisning och kommer under läsåret 2025/26 att utöka teamet av behöriga lärare i moderna språk. Målet är att inte bara erbjuda de traditionella språken som tyska, franska och spanska, utan också svara på den ökade efterfrågan på språk som exempelvis arabiska, ukrainska och japanska.
– Det är långt ifrån alla skolor som har tillgång till behöriga lärare i alla språk. Därför har vi på Linguista valt att satsa på att rekrytera fler behöriga språklärare så att vi kan stötta de skolor som verkligen behöver det, säger Sara.
Fjärrundervisning – en lösning när skolor inte kan hitta en behörig lärare på plats
Bristen på behöriga lärare är särskilt tydlig på landsbygdsskolorna, där kravet på att erbjuda moderna språk från årskurs 6 kom för några år sedan. Det innebär att de måste kunna erbjuda till exempel 80 minuter i veckan i tyska, franska eller spanska.
För många små skolor blir det ett problem att hitta rätt behörighet och erbjuda en attraktiv anställning när de endast kan erbjuda så få antal timmar. Här kan Linguista stötta upp.
– Fjärrundervisning är en lösning när en skola inte kan hitta en behörig lärare på plats. Det är ett lagkrav att lärarna måste vara behöriga för att kunna undervisa på fjärr, och det är här vi kan bidra, förklarar Sara.
Så om en skola inte har lyckats hitta en lärare i till exempel tyska, kan Linguista hjälpa till genom att erbjuda fjärrundervisning så att eleverna får fortsätta läsa sitt valda språk och inte tvingas byta till ett annat.
Rikare sociokulturellt lärande med klasskamrater från hela Sverige
En fördel med fjärrundervisning är att det skapar ett rikare sociokulturellt lärande för eleverna. Genom att samla elever från olika delar av landet i en fjärrundervisningsgrupp får de inte bara möjlighet att lära sig ett språk, utan också ta del av olika perspektiv och kulturella erfarenheter.
Istället för att en liten grupp elever på en enskild skola undervisas enskilt i tyska, kan de genom fjärrundervisning samverka med klasskamrater från andra delar av Sverige. Det ger eleverna en större chans till autentiska språkinlärningsupplevelser och ett mer engagerande och mångsidigt lärande.
– Språk ökar perspektiven och öppnar dörrar till nya kulturella och sociala världar, säger Sara. Genom att bredda språkutbudet får elever möjlighet att utveckla en mer global förståelse och kommunikationsförmåga, vilket är en stor fördel i dagens allt mer internationella och interkulturella samhälle.
Hög undervisningskvalitet säkerställs genom kollegial samverkan
I enlighet med lagkrav är alla Linguistas lärare behöriga i det moderna språk de undervisar i och har rätt behörighet för den aktuella åldersgruppen. Lärarna genomgår även en noggrant utformad onboarding och kontinuerlig kvalitetsuppföljning, som inkluderar lektionsbesök och kollegial samverkan.
– Fjärrundervisningen följs upp på flera sätt för att säkerställa hög kvalitet. Alla nyanställda går igenom en onboarding där en av våra skolledare håller i introduktionen. Under läsåret gör vi även lektionsbesök, där den närmaste chefen går igenom lektionen och kollar på saker som planeringen, mål och koppling till ämnes- och kursplaner. Vi uppmuntrar också lärarna att besöka varandras lektioner för att dela kunskap och inspireras av varandras sätt att undervisa, berättar Sara.
“Fler elever ska få tillgång till högkvalitativ undervisning av behöriga lärare”
Många skolor har behov av fjärrundervisning även i andra ämnen än språk.
– I år har vi till exempel fjärrundervisning i matematik, och vi erbjuder även engelska 5 och 6. Flera skolor har hört av sig och frågat om vi kan hjälpa till med ämnen utanför språk, och vi har verkligen försökt bidra där vi kan och där vi har behörighet tillgänglig, berättar Sara.
Linguista ser fram emot att fortsätta stödja skolor och elever genom att erbjuda högkvalitativ fjärrundervisning och hjälpa till att bredda språkutbudet i hela Sverige.
– För att skapa en mer likvärdig utbildning för alla elever behövs samverkan och en fortsatt utveckling av fjärrundervisningen. Det handlar om att fler elever ska få tillgång till undervisning av behöriga lärare, och vi på Linguista vill vara en del av den lösningen, avslutar Sara.
Linguista har behöriga lärare i flera moderna språk och erbjuder en flexibel lösning för att möta de behov som finns på din skola. Läs mer om våra tjänster och hur vi kan hjälpa er att stärka språkundervisningen – vi är här för att stötta er.